Wij gebruiken cookies op deze site om jouw ervaring te verbeteren.

0001
Jouw score

Hoe hoger je score, hoe meer je ziet

Nieuwsgierige mensen worden beloond! Hoe meer je scrolt, klikt, kijkt en leest, hoe meer je ontgrendelt. Ga op avontuur en speel deze site helemaal uit.

Campagne en corporate branding voor het Nationaal Archief

header Na

Hoe we mensen lieten zien dat het verleden dichterbij is dan ze dachten

Het Nationaal Archief is het grootste openbare archief in Nederland. Hier vind je meer dan 140 kilometer aan documenten over het verre én recente verleden van ons land. Kortom, het geheugen van Nederland! En het mooie is: alle stukken zijn voor iedereen toegankelijk. De Grondwet? Foto’s en documenten uit de Tweede Wereldoorlog? Het bonnetje van Teeven? Je kunt het allemaal inzien. Maar dát weten maar heel weinig mensen. Daarom ontwikkelden we bij GH+O een landelijke campagne. Om de naamsbekendheid van het Nationaal Archief te vergroten, en om te laten zien dat die ‘stoffige’ geschiedenis veel dichterbij is dan je misschien denkt.

abris NA

Het verleden is springlevend

Bij het woord ‘archief’ worden de meeste mensen misschien niet meteen heel warm. Maar hoe tof als je opeens de échte Nederlandse Grondwet voor je hebt. Of documenten kunt inzien die direct te maken hebben met het leven van jouw voorouders? Veel mensen weten wel dat het Nationaal Archief historische stukken bewaart. Maar ze realiseren zich niet dat je daar letterlijk zelf met je neus bóvenop kunt staan. Dat die stukken veel inzicht geven in hoe het recente en verre verleden ons dagelijks leven beïnvloedt. Dat gedurfde keuzes van toen onze samenleving maken tot wat die nu is. Tijd om mensen kennis te laten maken met het Nationaal Archief!

na intro

We ontwikkelden een naamsbekenheidscampagne om het Nationaal Archief te introduceren bij de zogenaamde grasduiners van Nederland (TNS Nipo-groepen: Gouden Rand en Welverdiend Genieten). Bekende Nederlanders vertelden over hun zoektocht in het Nationaal Archief, en hoe hun verleden daardoor opeens heel dichtbij kwam. Zoals Ad van Liempt, die letterlijk misselijk werd toen hij de strafdossiers van de jodenverraders las. Of Karla Peijs, die foto’s vond van bij haar huis om de hoek, ten tijde van de watersnoodramp die ze als kind meemaakte. Daar waar ze letterlijk het water zag aankomen rollen vanuit haar slaapkamerraam.

Drie verhalen vormden de basis voor de landelijke campagne. Fotograaf Thom Hoffman maakte indringende portretten als basis voor een online- en outdoorcampagne. We interviewden, schreven longreads, maakten content voor socials én creëerden drie minidocumentaires met onder andere professor Erik Scherder.

Ontdek de invloed van het recente én verre verleden op jouw leven.
na3
na2
na4
krant NA

Frisse vertaling visuele identiteit

Naast de campagne maakten we bij GH+O ook een frisse doorvertaling van de nieuwe huisstijl, eerder ontwikkeld door Design Bridge. We introduceerden nieuwe stijlelementen en speelden met beeld, kleur en copy.

doosje NA

Prenten en patronen

Alle communicatie kreeg een make-over, van signing en visitekaartjes tot brochures. We kozen een aantal prachtige prenten uit het archief en stencilden deze tot unieke patronen. De patronen werden gebruikt voor boekjes, schriftjes, tassen en andere winkelmaterialen. We kozen het kompas als leidend beeldmerk en gaven het een prominente rol: het verbeeldt het Nationaal Archief als gids voor nieuwsgierige mensen.

patronen NA
na3