Activatiecampagne als verbinder van duurzame initiatieven
Hoe kleine groendoeners een grote beweging in gang zetten
De Gemeente Heerenveen heeft grote ambities op het gebied van duurzaamheid. In 2050 wil ze namelijk helemaal klimaatneutraal zijn. Maar klimaatneutraal? Dat ben je als Gemeente niet in één keer. Dat wórd je. Huis voor huis. Straat voor straat. Club voor club. Eén voor één. In deze activatiecampagne daagt de Gemeente Heerenveen alle inwoners en ondernemers uit om er ook ÉÉN te worden.
Een concept dat inspireert, motiveert en verbindt
Er ÉÉN worden hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. Iedere bescheiden actie doet ertoe, ieder klein initiatief draagt bij. Je wordt er bijvoorbeeld al ÉÉN door te starten met plastic afval scheiden. Door wasbare luiers te kopen. Of door in de kantine van je sportclub een dag zonder vlees te introduceren. Begin zo klein als je wilt. Of juist zo groot als je kunt.
Wij ontwikkelden een concept dat alle groene initiatieven in de Gemeente verbindt, podium geeft aan alle kleine en grote successen en drempels verlaagd om mee te doen. We kozen voor een strategie waarbij intrinsiek gemotiveerde voorlopers de minder betrokken middenmoters inspireren met hun persoonlijke verhalen en tips. Die trouwens niet gaan over duurzaamheid. Wij parkeren die container en gaan voor groener!
Onderzoek laat zien dat drijfveren om duurzamer gedrag te vertonen enorm uiteenlopen. (motivaction, vijf tinten groener). De één wil verduurzamen om kosten te besparen of is gewoon zo opgevoed. Een ander verduurzaamt vooral om zijn sneakers van zeewier te showen. Maar, geruststellende gedachte: Nederlanders willen bést duurzamere keuzes maken. We weten alleen vaak niet dat ánderen dat ook wel willen. En dat is zonde want – zo laat ander onderzoek zien – het gevoel van ‘toch maar alleen te staan’ demotiveert ons heel erg. De wetenschap dat je buurman, jouw gemeente of je bridgegenoot óók best iets wil doen, maakt dat je je onderdeel voelt van een groter geheel, dat echt iets kan bereiken.
Kijk eens wat we samen kunnen!
In deze campagne staan dorps- of buurtgenoten die er al ÉÉN zijn, centraal. Hun (kleine en grote) bijdrages vieren we: 'Yes, daar heb je er weer ÉÉN'! Dat motiveert namelijk meer dan vertellen wat er anders moet of niet meer mag. Complimenteren op het ‘goede’ gedrag (positieve emotie) geeft mensen die onbewust duurzaam gedrag vertonen een goed gevoel. Andere minder bewusten de inspiratie het laatste duwtje om ook iets te gaan veranderen. Hoe laagdrempeliger je het (als Gemeente) maakt, hoe sneller mensen meedoen en er ook ÉÉN kunnen worden.
En al die eentjes samen? Zetten iets groots in beweging! #domino
Jij bent me er ÉÉN!
Dit concept introduceerde zichzelf door inwoners nieuwsgierig te maken. Overal in de gemeente - in dorp, wijk en straat - kwamen dezelfde vreemde vragen terug. Op de stoep, in een winkel, achter het raam. Hoezo is deze winkel er ÉÉN? Zelfs de green graffiti-spuiters en de posterplakkers (posters van 100% landbouwafval) werden nieuwsgierig gevraagd wat er met die vraag werd bedoeld. Ook inwoners op Insta en Facebook kregen in deze fase dezelfde beelden en vragen te zien. Fase 1 legde de basis voor de context die een week later volgde.
Lancering van (neon)groene verhalen!
We interviewden 16 inwoners uit de Gemeente Heerenveen en ontwikkelden een herkenbare beeldlijn. Zo bewijzen inwoners en ondernemers uit de Gemeente dat verduurzamen niet duur of ingewikkeld hoeft te zijn. De verhalen en tips deelden we in een neongroene social campagne, in de krant en op de website. Een lanceringsvideo introduceerde een aantal van de gezichten uit de campagne. En ondertussen volgen er meer en meer initiatieven en projecten die zeggen: wij zijn er ook ÉÉN!