0001
Jouw score

Hoe hoger je score, hoe meer je ziet

Nieuwsgierige mensen worden beloond! Hoe meer je scrolt, klikt, kijkt en leest, hoe meer je ontgrendelt. Ga op avontuur en speel deze site helemaal uit.

Merkstrategie en huisstijl voor Fers

header Fers

Hoe Fers veranderde van bescheiden facilitator naar een fris merk met lef

Een frisse wind waaide door de voormalig Bibliotheekservice Fryslân (BSF). Waar de organisatie vroeger vooral op de achtergrond werkte en bibliotheken ondersteunde met boekentransport, facilitaire zaken, ICT, en human resources, pakte BSF steeds meer de rol van dynamische, innovatieve meedenker die aanschuift bij culturele instellingen. Deze nieuwe rol vroeg om een nieuwe positionering. Dus zorgden we bij GH+O voor een nieuw verhaal, nieuwe naam en nieuwe huisstijl! Kortom: een Fers merk!

Als merk mag je laten zien wie je bent

boekje Fers

BSF was de serviceorganisatie van alle Friese bibliotheken. Ze werkten vooral op de achtergrond, voor alle bibliotheken in de regio. Maar de laatste jaren schoof BSF steeds vaker bij partners aan als inhoudelijke meedenker of innovatieversneller. En niet alleen bij bibliotheken, maar bij álle maatschappelijk culturele instellingen. De vraag: hoe zorgen we ervoor dat de wereld onze nieuwe rollen, ambities en beloftes kent? Het antwoord: een ingrijpende rebranding, met een compleet andere naam en huisstijl. Voor een merk met lef.

fers2

Samen met de klant ontwikkelden we bij GH+O een manifest voor een merk dat toen nog BSF heette. Uit dat manifest bleek duidelijk, die naam moet overboord. Op basis van het verhaal, de overtuiging, rollen en beloftes uit het manifest brainstormden we over een nieuwe, passende naam. Uit een shortlist koos BSF unaniem voor Fers. Want Fers was precies wat ze zijn. Bij Fers signaleren ze ‘ferse’ kansen, versnellen ‘ferse’ ideeën’ en verbinden partijen om ze samen een groter ‘ferskil’ te laten maken (da’s Fries voor ‘verschil’). Fers is bovendien Fries voor gedicht; een term uit de culturele sector, waarvoor Fers zich volop inzet.

De juiste uitstraling voor een merk met lef
Afbeelding
fers_lang
fers mug 2

Nieuwe rol? Tijd voor een nieuw merk!

bloembol
tuinfers1

Vervolgens ontwikkelden we een huisstijl die past bij het nieuwe merk: fris en krachtig. Na een interne merklancering - met persoonlijk merkmanifest op zakformaat en een Ferse bloembol voor alle medewerkers - kwam Fers in mei 2019 boven de grond. Met een gevel die je blik vangt, een wagenpark waar je naar omkijkt en een website waar je warm van wordt, kan het niemand meer ontgaan: BSF is helemaal Fers!

fers bus
fers_pand 2

Wij gebruiken cookies op deze site om jouw ervaring te verbeteren.