0001
Jouw score

Hoe hoger je score, hoe meer je ziet

Nieuwsgierige mensen worden beloond! Hoe meer je scrolt, klikt, kijkt en leest, hoe meer je ontgrendelt. Ga op avontuur en speel deze site helemaal uit.

Jongerencampagne voor Free a Girl, Fier en Help Wanted

header sexting

Jongeren bewust maken van de gevolgen van sexting zonder te klinken als hun moeder

Van geinige kattenfilmpjes en hippe party pics, tot een snap van wat er die dag op hun bord ligt: jongeren delen alles met elkaar. Ook seksueel geladen berichten: sexy ondergoed, blote borsten, een goeie kont. Logisch, sexting is hartstikke leuk en spannend. Maar als iemand die beelden doorstuurt zonder toestemming, kan dat zomaar iemands leven verwoesten. Met de teasende social campagne Hou het lekker voor jezelf lieten we jongeren zien dat sexting prima kan. Maar dat naaktfoto’s of -video’s zomaar doorsturen écht niet ok is.

campagnevideo Hou het lekker voor jezelf

Hoe vertel je jongeren dat ze iets niet mogen?

1 op de 8 jonge mensen heeft ooit een naaktfoto of video van zichzelf verstuurd. En een groter aantal heeft weleens beeldmateriaal van iemand anders gedeeld. En hoewel jongeren heus wel weten dat het eigenlijk niet mag, overzien ze vaak niet hoe verwoestend de gevolgen van sexting kunnen zijn. In het minst erge geval leidt het tot schaamte als een filmpje of video uitlekt op school. Maar het kan ook erger: een naaktfoto of -video wordt gebruikt als chantagemiddel door loverboys of mensenhandelaren. Fier, Free a Girl en Help Wanted komen dagelijks op voor slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag. En vroegen GH+O een campagne te ontwikkelen om jongeren bewust te maken van hun doorstuurgedrag. Maar hoe vertel je jonge mensen dat ze iets beter niet kunnen doen, zonder over te komen als hun moeder?

Afbeelding
canvas sexting
Hou het lekker voor jezelf

Doorsturen? Dat doe je toch niet?!

Met de eigenzinnige boodschap Hou het lekker voor jezelf! lieten we jongeren zien dat het doorsturen van seksueel geladen berichten, foto’s en video’s, niet oké is. In de social campagne maakten we gebruik van een campagnefilm, gemaakt voor en door jongeren. Om aan te sluiten op de belevingswereld van jongeren werkten we samen met RUMAG en BNN: afzenders die jongeren goed kennen en aanspreken. Daarnaast verspreidden verschillende influencers – zoals Gwenn van Poorten, Dave Mantel en Anna-Alicia Sklias – de boodschap op hun eigen kanalen. Daarbij verwezen ze hun volgers naar de campagnewebsite, met onder andere ervaringsverhalen, vlogs en RUMAG T-shirts. Ook stonden hier gifjes op die jongeren konden terugsturen naar vrienden die een naaktfoto doorstuurden, of vroegen om sexy beeldmateriaal. Wie meer wilde weten, of hulp nodig had, kon chatten met hulpverleners. De campagne werd flink opgepikt door de media: van Cosmogirl tot Slam FM en van Linda tot Metro. Zo hebben we miljoenen jongeren kunnen bereiken met #houhetlekkervoorjezelf.

pr aandacht sexting
de campagne trok enorm veel aandacht in de media
website sexting
foto website

Wij gebruiken cookies op deze site om jouw ervaring te verbeteren.