Een nieuwe positionering en visuele identiteit voor Mesdag

Balans tussen kracht en kwetsbaarheid
Forint en Van Mesdag, twee grote aanbieders van forensisch psychiatrische zorg, gaan samen verder onder één sterk merk: Mesdag. Wij ontwikkelden de nieuwe merkstrategie en visuele identiteit. Waarin we balans vonden tussen de contrasten die zo kenmerkend zijn voor de forensische zorg.
Bij Mesdag wordt er iedere dag hard gewerkt om de samenleving een veilige en stabielere plek voor iedereen te maken. Dat doen ze door middel van de beste specialistische zorg: van ambulant behandelen en klinisch behandelen tot beschermd wonen.



En die zorg is belangrijker dan ooit. Want we leven in een samenleving die steeds meer van mensen vraagt. De druk om te presteren is hoog, de sfeer verhardt en de afstand tussen mensen groeit. Kwetsbare mensen lopen meer risico en veel vaker zien we mensen met ernstige psychische problemen. Ondertussen wordt het sociale vangnet kleiner en neemt onze verdraagzaamheid af. Het gevaar? Mensen die belanden aan de rand van onze samenleving. Ongezien, onbegrepen, onbehandeld. En daarmee een risico vormend voor hun omgeving én voor zichzelf.
Mesdag droomt van een wereld waarin élke forensisch psychiatrisch patiënt wordt gezien en op tijd de specialistische zorg krijgt die nodig is. Een wereld waarin mensen, ongeacht hun verleden, een kans krijgen om te herstellen en te groeien. Waar veiligheid en menselijkheid hand in hand gaan. En waar we met elkaar zó goed zijn in risicosignalering en preventie dat delicten worden voorkomen en onze samenleving veiliger is.



Naast mensen, voor veiligheid
De pay-off ‘Naast mensen. Voor veiligheid.’ vat de kern van het nieuwe merk samen. In het strategietraject zochten we in co-creatiesessies naar de rode draad van Mesdag. Wat kenmerkt de mensen hier? Hoe ziet hun ideale wereld eruit? En wat doen ze iedere dag om daar een stapje dichterbij te komen?
We ontdekten een sterke, gedeelde drive die zich uitte in drie rotsvaste overtuigingen: élke patiënt verdient een behandeling vanuit hoop en perspectief, problemen kun je pas oplossen als je ze echt aankijkt en goede forensische zorg kun je alleen leveren in een hechte samenwerking.
Deze overtuigingen hebben we samen met de missie, de ideale wereld, de waarden en rollen van Mesdag gevangen in een scherpe positionering. Deze positionering vormt de basis voor alle communicatie. Het geeft richting aan beslissingen en gedrag. En zorgt voor meer verbondenheid binnen de organisatie.



Visueel balanceren tussen uitersten
De positionering is ook het startpunt voor de ontwikkeling van de visuele identiteit. Om de nieuwe visuele identiteit te maken, leerden we balanceren. De uitdaging was om de balans tussen de uitersten die zo typerend zijn voor de forensische zorg allemaal te weerspiegelen: stevig én kwetsbaar, hard én zacht, menselijk én anoniem, volhardend én flexibel.
We vonden een visueel evenwicht door een combinatie van strakke, geometrische vormen en zachte ronde elementen. Maar ook de juiste kleur is belangrijk voor de balans, we kozen voor een palet van stevige, maar ook warme en frisse kleuren. Voeg daar zowel de mogelijkheid van fotografie en puur grafische uitingen aan toe, en het pakket is compleet. Een huisstijl met genoeg mogelijkheden om de wereld van de forensische zorg te vangen.
Rustig, helder, duidelijk
In een complexe en turbulente samenleving wil Mesdag kwetsbare mensen met psychiatrische problemen houvast en structuur bieden. Daarom zijn rust, helderheid en duidelijkheid belangrijke uitgangspunten binnen de visuele identiteit. Opsmuk, visuele trucs en overbodige vormen hebben we dus achterwege gelaten. Het resultaat is een eenvoudige, goed te begrijpen stijl die tegelijkertijd voldoende flexibiliteit biedt voor creatieve invulling.
